// Voorstelling // Elke seconde telt
om 13u30
derde graad lager onderwijs
locatie: cultuurcentrum de kimpel
prijs: 5 euro
Een adembenemende theaterdetective die loopt als een trein en kijkt als tv.
Met detectiveduo Babberich & Kleef, bekend uit de filmische theaterhit ‘De Man met de Bakkebaarden’.
We leven in een tijd van sequels. Van Netflix vervolgseries. We bingen en watchen erop los. Film- en televisieproducenten springen er gretig op in. Ook van de detective-serie ‘Babberich & Kleef’ worden koste wat kost nieuwe afleveringen op de rol gezet. De inmiddels zeer succesvolle scenarioschrijver en acteur, Felix van Andel, presenteert een plan dat vele genres doorkruist: een onvergetelijke aflevering waar Babberich zijn collega Kleef tijdens een achtervolging plots ziet verdwijnen in het niets. Geen spoor te bekennen. Een adembenemende zoektocht leidt naar een andere dimensie van plaats en tijd, en naar een eerdere aflevering van ‘Babberich & Kleef’. Lukt het Babberich om zijn collega op precies het juiste moment terug te halen naar het hier en nu?
‘Elke seconde telt’ is een hartverscheurende voorstelling over een zaak op leven en dood: geestig, mysterieus en filmisch met diepere thema’s als hartstocht en spijt: voor elke generatie wat wils.
Over ‘De Man met de Bakkebaarden’ (2010):
Geïnspireerd door ‘detectives’ is de knap gemaakte voorstelling ‘De Man met de Bakkebaarden’. Maurits van den Berg en Peter Drost wisselen razendsnel van rol en scène. […] Terwijl ze een serie moorden onderzoeken in de wereld van modeltreinverzamelaars, nemen ze alle bekende detectiveclichés op de hak. Van het haantjesgedrag op de plaats van delict en de onderlinge hiërarchie, tot de vingerafdrukken op het bewijsmateriaal. Regisseur Michael Helmerhorst houdt de vaart erin, door scènes snel te versnijden tot grappige achtervolgingen. ‘De Man met de Bakkebaarden’ is daarmee net zo verslavend als een goede Duitse krimi.
(Annette Embrechts – de Volkskrant)
Beeldend theater met filmische interventies in een vindingrijke regie van Michael Helmerhorst. Een vrolijke pastiche op de televisiekrimi. […] Behendig zappen de acteurs tussen scènes voor, achter en op het doek waarop in razend tempo filmpjes en geanimeerde tekeningen worden geprojecteerd.
(Joukje Akveld – Het Parool)
Wat dit verhaal bijzonder maakt, is het subtiele samengaan van filmbeelden op een doek en het spel ervoor. Zo zien we hoe een gefilmde agent iets aanreikt aan een levende op het podium, hoe een lijkenzak die op het doek wordt weggesleept ook daadwerkelijk van het podium verdwijnt, hoe een acteur achter het doek in de film stapt. Dit kan alleen dankzij de perfecte timing en het beheerste spel.
(Thomas van den Bergh – Elsevier)
met en door: Peter Drost en Maurits van den Berg
regie: Michael Helmerhorst
www.beumerendrost.nl